Csapongások az orosz zene világában külföldiként, külföldről

Inosztranyec

Inosztranyec

"A zene barátokká tesz minket" Alisza Szupronova

2021. március 11. - Inosztranyec

Egyszer egy szép napon rákívántam, hogy meghallgassam egy régi kedves dalom, a "Белым снегом" című régi "romansz"-ot.. mondhatjuk, hogy szerelmes dal? Akkori hangulatomban épp nem volt kedvem az általam addig ismert feldolgozásokhoz, így csak a dal címét ütöttem be a Youtube keresőmezőjébe. A találatok közt pedig rábukkantam Alisza Szupronovára.
Alisza egy leány, aki Oroszország túlvégén, Magadanban született, ma Szentpéterváron él, és ének/zene pedagógiát tanul. Egyébként pedig énekel, és a Youtube-on publikál. Orosz dalokon kívül a mai Oroszország népeinek dalait, és a korábbi Szovjet tagköztársaságok dalait is énekli. Természetesen nyugati zenét is szokott feldolgozni.

Alisza Szupronova jelmondata "Музыка подружит нас" avagy "A zene barátokká tesz minket", ez már Youtube csatornája kezdőlapján ott virít. Később jöttem csak rá, hogy ez a mondat egy zenei kompozíció címe is, ami megtalálható a csatornán. Kétszer is, egyszer valamiféle otthoni stúdió jelleggel felvéve, és egyszer élőben előadva. Természetesen, én a későbbivel találkoztam előbb, és talán jobban is tetszik élőben előadva. A kompozíció lényege az összesűrítve három percbe, amit Alisza csinál: a posztszovjet térség népeinek egy-egy ismert dalából énekel egy-egy néhány soros részt, amik gondosan össze vannak vasalva egy montázzsá. A montázst egy orosz népdal, "Ах, ты степь широкая"  (Ah, te széles sztyeppe) részletei foglalják keretbe. Szerintem zseniális. 

Csatornáján több, milliós nézettségű videója van. Egyik közülük egy Vahid Ajubov nevű, fiatalon elhunyt Csecsen énekes dala a "Моя струна", (Húrom/Az én húrom). Valószínűleg ennek, és néhány más Csecsenföldi dalnak köszönheti hogy fiatal kora ellenére máris a Csecsenföld Érdemes Művésze díj birtokosa. A dal pedig megint valami, hogy is mondjam, ha van olyan kategória, hogy a világ legjobb dalai amit a világ nem nagyon ismer... ez oda való (szubjektív megint).

 És akkor lezárásul, amivel kezdtem: "Белым снегом", (Fehér hó alatt). Béna így a cím, a dalszöveg kontextusa ad neki értelmet. A dal 1956-ban íródott, szerzői: Jevgenyij Rodigin (zene), és Grigorij Varsavszkij (szöveg). Volt egy első előadója, és sok-sok további. Duettben is jól szól (ahogy a videóban is hallható háttérszólam).

Alisza nem túl szerencsés a tehetségkutatókkal... Tavaly elindult az orosz Voice-ban, de elvérzett a blind audition-ön. Amennyire észleltem, vannak már magyar követői is a Youtube-on. Időnként énekel Youtube live-ban is. Csatornáját érdemes felkeresni: Алиса Супронова , meglátjuk, mit hoz a jövő neki, de addig is lehet szemezgetni a már felénekelt dolgaiból, amik közt néhány saját dala is megtalálható.

A bejegyzés trackback címe:

https://inosztranyec.blog.hu/api/trackback/id/tr716446662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása